Til hovedinnhold

Virtuelle kjæledyr for trim og sosialt samvær

BitPet fikk 2. plass i konkurranse om bruk av satellittdata til nye produkter.

Skrevet av
Berit Ellingsen
Oppdatert
12. mars 2024
BitPet er et mobilspill som bruker data fra det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo.
BitPet er et mobilspill som bruker data fra det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo.Grafikk: BitPet

Skulle du ønske du hadde en hund å gå tur med for selskap og trim? Eller hva med en gaupe, en bjørn, en løve eller en elg?

Det kan du med det kommende norske mobilspillet BitPet. Her brukes såkalt utvidet virkelighet på mobiltelefonen til å få folk opp av stolen, bevege seg mer og møte andre mens de er fysisk aktive.

- I spillet kobles det virtuelle kjæledyrets helse til spillerens helse ved at mer fysisk aktivitet hos spilleren gjør kjæledyret mer utholdende og sterkere, sier Mathias Grønstad. Han er en av grunnleggerne bak BitPet og leder oppstartsbedriften med samme navn.

Idéen har opphav i NTNU-forskning gjort av professor i spillteknologi, og grunnlegger av Kahoot!, Alf Inge Wang.

Utvidet virkelighet

BitPet registrerer antall skritt som spilleren går hver dag. Er spilleren mindre aktiv, blir også dyrets helse dårligere. I tillegg oppmuntrer BitPet til sosialt samvær.

Utvidet virkelighet på mobiltelefonen viser kjæledyret i omgivelsene der spilleren befinner seg. Her kan dyrene bevege seg fritt rundt og interagere med hverandre i for eksempel konkurranser.

- Å møte andre virtuelle kjæledyr påvirker dyrets velvære, og når den øker, vokser også dyrets helse og styrke, noe som er en fordel når dyret skal konkurrere og slåss mot andre, sier Grønstad.

Hjemme trenger det virtuelle kjæledyret jevnlig mat, kos og oppmerksomhet, akkurat som et virkelig kjæledyr, for å vokse og bli sterkere. Her kan det også løse ulike oppgaver for å øke egenskapene sine.

Konkurranse for innovasjon

For å kunne vise hvor det virtuelle kjæledyret befinner seg i omgivelsene til spilleren, bruker BitPet posisjonsdata fra satellittnavigasjonsystemer som Galileo.

Derfor var BitPet med i innovasjonskonkurransen MyGalileoSolution for nye applikasjoner og produkter som bruker data fra Galileo. MyGalileoSolution og arrangeres av European GNSS Agency (GSA), organisasjonen som drifter satellittnavigasjonssystemene Galileo og EGNOS.

MyGalileoSolution har som mål å støtte og veilede oppstartsbedrifter som har gode ideer som bruker satellittdata, hjelpe disse bedriftene til å komme inn i et større internasjonalt nettverk, og vise frem hvor nyttig data og teknologi fra rommet er til nye produkter og tjenester.

De virtuelle kjæledyrene i BitPet skal få spillerne til å bli mer fysisk aktive og sosiale.

De virtuelle kjæledyrene i BitPet skal få spillerne til å bli mer fysisk aktive og sosiale.

Skjermbilde: BitPet

Konkurransen går over et halvt år, med flere runder av vurderinger fra teknologi- og markedseksperter, samt praktisk hjelp til oppstartsbedriftene for å realisere produktet deres.

- Under konkurransen fikk vi møter med en mentor som ga nyttige innspill om det forretningsmessige rundt idéen vår, og jeg vil absolutt anbefale andre oppstartsbedrifter å være med på en slik innovasjonskonkurranse, sier Grønstad.

Premien for andreplassen betyr at BitPet nå kan utvikle spillet frem mot lansering i slutten av 2021. Selskapet ser nå etter norske spillutviklere for å utvide i Norge. Målet deres er å bli det neste Pokémon Go.

Nyttig deltakelse i Galileo

- Dette er et godt eksempel på at Norges deltakelse i Galileo-programmet kommer norsk næringsliv til gode, for hadde vi ikke vært med i Galileo hadde norske oppstartsbedrifter ikke kunnet delta i konkurransene til GSA, sier Kjell Arne Aarmo, fagsjef innen Galileo og satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter.

Han synes det er flott og spennende at en norsk oppstartsbedrift har gode idéer og tør å satse i en så internasjonal og kompetitiv sektor som spillindustrien.

- Vi er glade for å kunne hjelpe bedrifter med å få i gang idéene deres og ønsker å ha med flere norske aktører i Galileo sine innovasjonskonkurranser. Vi tror det kan drive frem nye bedrifter med gode idéer, samt vise at norske oppstartsbedrifter kan nå frem internasjonalt, sier Aarmo.

Støtte til nye og etablerte bedrifter

Norsk Romsenter har vært i kontakt med BitPet for å se om de kan tilby oppstartsbedriften mer hjelp gjennom sine programmer og kontakter.

Blant disse er den europeiske romorganisasjonen ESAs Business Incubation Centre (BIC) på Kjeller. De støtter oppstartsbedrifter i Norge som vil bruke data eller teknologi fra rommet til nye produkter og tjenester.

Konstellasjon av Galileo-satellitter, Europas nye navigasjonssystem.

Satellitter i det europeiske navigasjonssystemet Galileo.

Illustrasjon: ESA/J. Huart

- ESA BIC-systemet er en fin måte for oppstartsbedrifter til å få støtte og mentorhjelp for å gjøre gode idéer om til ferdige produkter og tjenester, sier Aarmo.

Norske bedrifter kan delta i flere konkurranser hvert år hvert år, blant annet for bedrifter som bruker data fra Galileo og miljøprogrammet Copernicus til nye produkter og tjenester. 

Norsk Romsenter støtter også bedrifter gjennom ulike programmer og ordninger. 

Kontakt

Mathias Grønstad – Administrerende direktør og grunnlegger – BitPet – 405 55 867

Kjell Arne Aarmo – Fagsjef, Galileo – Norsk Romsenter - 905 78 412