Jammetest på Andøya – større enn noen gang før
Mer enn 250 norske og internasjonale deltakere møtes denne uken på Andøya for å teste jamming og spoofing av GNSS-signaler.
Berit Ellingsen
21. november 2024
Jamming er forstyrrelse eller blokkering av signaler fra de globale satellittnavigasjonssystemene (GNSS), som for eksempel Galileo eller GPS. Spoofing er sending av falske GNSS-signaler.
GNSS-signaler brukes til alle former for transport, på land, til havs og i lufta. Men også flere andre samfunnsviktige systemer avhenger av disse systemene, blant annet synkronisering av strømnettet, tidsstempling av store datasystemer, og flåtestyring.
Både jamming og spoofing kan forårsake store unøyaktigheter og bortfall av GNSS-signaler, med betydelige konsekvenser både for dem som blir berørt direkte, men også for samfunnet rundt.
Hvor følsomme er de ulike teknologiene som bruker GNSS-signaler for jamming og spoofing, og kan endringer gjøre dem mindre utsatte for slike forstyrrelser?
For å finne ut av dette arrengerer Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Kartverket, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM), Justervesenet, Norsk Romsenter og Statens Vegvesen en stor jammetest på Andøya den 9. til 13. september 2024.
Dobbelt så mange deltakere
Jammetesten på Andøya har blitt holdt årlig siden 2022, og hvert år har det vært en stor økning i antall deltakere.
- Vi har nesten doblet antall deltakere to år på rad, med mer enn 250 deltakere påmeldt i 2024, sier Kristian Svartveit, seniorrådgiver innen satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter. Han er med på testen hele uken.
I år som tidligere kommer deltakerne fra både norske og internasjonale etater, universiteter, forskningsmiljøer og høyteknologisk industri.
- Vi har med oss representanter for hele verdikjeden av industrien, fra dem som lager antenner og mottakere og chiper som benytter GNSS-signaler, til brukerne av denne teknologien, sier Svartveit.
I år er blant annet to amerikanske universiteter med for å gjøre forskning, den norske Redningstjenesten - som er helt avhengige av GNSS-signaler for sine helikoptre, og NRK - som bruker GNSS-signaler til å synkronisere tiden for redigering av innslag fra ulike steder i verden.
Innflyging med helikopter testes.
Foto: NRS
Nytt testområde i år
- Nytt av året er også at vi har et fjerde testområde på Andøya lufthavn, i tillegg til de tre faste testområdene ved Bleik og sør for Bleik, sier Svartveit.
Bruken av Andøya lufthavn åpner for utprøving av jamming og spoofing under flygning med blant annet droner.
Som tidligere år ligger hovedtestområdet ved Bleik på Andøya. Her vil FFI ha en stasjonær jammer som blokkerer alle GNSS-signalene på stedet.
- De høye og bratte fjellformasjonene her gjør at ingen andre områder blir berørt av jammingen, selv om beboerne i nærheten nok vil merke det, sier Svartveit.
De andre testområdene
På de andre testområdene, sør for Bleik, vil NKOM ha flere små jammere som deltakerne kan få låne. Det blir også tilrettelagt for tester i biler i kortesje.
- Her kan vi blant annet prøve ut ulike kjøretøy som kjører sammen forbi stasjonære jammere eller jammere som sitter på passerende fartøy, sier Svartveit.
På forhånd har deltakerne sendt inn beskrivelser av testene de ønsker gjennomføre, som blir gjort i grupper på planlagte tidspunkter i løpet av uken. Deltakerne kan også bestille eller bli med på ulike tester underveis.
Samfunnshuset på Bleik er base for deltakerne, og her vil målere, sender og annet utstyr også settes opp.
Testutstyr er gjort klart.
Foto: NRS
Må løses på tvers av sektorer
På årets jammetest kommer flere ledere fra etater og organisasjoner. De omfatter blant andre John-Eivind Velure, fungerende direktør og avdelingsdirektør for spektrumsavdelingen ved NKOM, direktøren for Statens vegvesen, Ingrid Dahl Hovland, direktøren for FFI, Kenneth Ruud, direktøren for Justervesenet, Geir Samuelsen, og representanter fra Finland og Nederland.
Han setter pris på at ledere fra både industri, etater og andre organisasjoner ønsker å være med på jammetesten, fordi forstyrrelser av GNSS-signaler er en stor samfunssmessig utfordring som påvirker flere sektorer og må løses på tvers av dem.
- Derfor er vi glade for at vi med dette årlige arrangementet har fått til et godt samarbeid over flere etater og sektorer. Ikke minst gleder vi oss til å treffe dem som er berørt av og interessert i å løse utfordringene rundt dette, sier Svartveit.
Du kan lese mer om testingen på den offisielle nettsiden Jammertest.no.
Det var rekordmange deltakere på årets jammetest.
Foto: NRS
Norsk Romsenters rolle innen PNT
Norsk Romsenter er strategisk rådgiver for Staten og satt til å samordne nasjonal romvirksomhet for å sikre effektiv og sikker utnyttelse av verdensrommet til det beste for det norske samfunnet.
Med dette utgangspunktet har Norsk Romsenter en sentral rolle i å bistå i implementeringen av den nasjonale strategien for systemer for posisjon, navigasjon og tid (PNT), og i arbeidet med den grunnleggende nasjonale funksjonen PNT.
- Romsenterets tilskuddsordning for nasjonale romaktiviteter støtter de offentlige aktørene som er sentrale i gjennomføringen av årets jammetester på Andøya, og er utløsende for alt det vi kan få til på tvers av sektorer, sier Steinar Thomsen, avdelingsdirektør for PNT, satkom og sikkerhet ved Norsk Romsenter.
På onsdag 11. september 2024 var ledere fra flere etater var samlet under jammetesten. Dette var en dag hvor Andøya viste seg fra sin beste side.
Norsk Romsenter var godt representert og Thomsen synes det var svært gledelig å se hvor godt samordnet deltakerne var, og hvor effektivt det var mulig å samarbeide på tvers av sektorer.
- Romsenterets virkemidler har vært avgjørende for de resultatene som er oppnådd, og for den direkte effekten dette har hatt på økt samfunnssikkerhet, sier Thomsen.
Kontakt
Kristian Svartveit – Seniorrådgiver, satellittnavigasjon – Norsk Romsenter – 402 03 862