Landet på månen med rakettmotorer fra Nammo UK
Flere kommersielle landinger på månen er på vei, og Norge kan bli med.
Berit Ellingsen
5. mars 2025

Blue Ghost 1 fra det amerikanske firmaet Firefly Aerospace landet på månen søndag 2. mars 2025. Dette kommersielle månelandingsfartøyet har rakettmotorer laget av Nammo UK, som er norskeid.
Blue Ghost 1 har med seg ti ulike vitenskapelige eksperimenter og teknologidemonstrasjoner, og skal være aktiv under hele den 14 dager lange månedagen.
Denne månelanderen er bare ett av tre fartøyer som skal lande på månen i løpet av kort tid.
Athena fra det amerikanske firmaet Intuitive Machines befinner seg allerede i bane rundt månen og skal etter planen lande torsdag 6. mars 2025.
Også Hakuto-R Mission 2 fra det japanske firmaet iSpace er nå i bane rundt månen og skal lande snart. Dette månelandingsfartøyet ble skutt opp sammen med Blue Ghost 1 den 15. januar 2025.
Støttes av NASA for Artemis
- Athena og Blue Ghost 1 er en del av NASAs program Commercial Lunar Payload Services (CLPS), som skal oppmuntre private selskaper til å bygge romferder til månen, sier Arvid Bertheau Johannessen, fagsjef innen bemannet romfart og utforskning ved Norsk Romsenter.
Forskningen, dataene og erfaringene fra de private månelandingene i CLPS-programmet skal NASA bruke for de bemannete måneferdene som planlegges i Artemis-programmet.
- I de kommersielle måneferdene bestemmer de enkelte firmaene selv hvilken teknologi de vil bruke til fartøyet sitt og eksperimentene de vil ha med som nyttelast. Firmet får så støtte til dette fra NASA, sier Johannessen.
Dermed blir det også slik at de som bidrar med instrumenter eller forsøk som nyttelast til de kommersielle måneferdene bekoster mye av utviklingen selv.
Til nå har det vanligvis vært NASA som definerer romferdene, fartøyene og teknologien som skal til, og som velger private firmaer som underleverandører av dette.
- På sikt er det et mål at de kommersielle romaktørene skal klare seg på egenhånd og være økonomisk bærekraftige, uten NASA aller andre offentlige oppdragsivere, sier Johannessen.

Blue Ghost 1 fra amerikanske Firefly Aerospace landet på månen 2. mars 2025.
Foto: Firefly Aerospace
En voksende økonomi i rommet
- Norske miljøer har bidratt med tilbud og forslag inn mot ulike måneferder i CLPS-programmet, men ingen av dem har nådd helt opp ennå, sier Johannessen.
Nammo UK leverte rakettmotorene til Blue Ghost 1. De er utviklet i Storbritannia, mens firmaet er norskeid.
- Med flere kommersielle aktører som tilbyr månelandinger, åpner det for både akademia og private selskaper til å sende eksperimenter og teknologi til månen, sier Johannessen.
Dette er en del av utviklingen av en økonomi i rommet, fra lav jordbane og ut til månen, som omfatter alt fra bæreraketter, oppskytinger, satellitter, romstasjoner, månelandingsfartøy, forsyninger, forskning og mer.
- Det er åpent for norske aktører å prøve seg i de videre kommersielle månelandingene. Det kommer flere fremover, sier Johannessen.

ESA utvikler månelandingsfartøyet Argonaut, som norsk industri kan bli med på.
Illustrasjon: ESA
Norske aktører kan bli med til månen
- Dessuten har den europeiske romorganisasjonen ESA hatt en liknende utlysning som CLPS-programmet for mindre romferder til månen, sier Johannessen. Han er også Norges representant i ESAs programstyre for bemannet og robotisk utforskning.
I denne utlysningen ønsket ESA forslag fra fortrinnsvis små og mellomstore private bedrifter og akademia til romfartøy som skal jobbe i bane rundt månen eller lande på overflaten, samt instrumenter og eksperimenter som skal være med ombord.
- ESA fikk veldig god respons på denne utlysningen. Nå er den første runden av uttaket klar, med flere norske aktører på listen, som kan gå videre til endelig utvelgelse, sier Johannessen.
Norge støtter ESAs ulike programmer gjennom deltakelse i romorganisasjonen.
- Dette er gode og spennende prosjekter å være med på, både for norske industriaktører og akademiske miljøer, og noe som vi følger tett, sier Johannessen.
Norsk Romsenter støtter utviklingen av teknologi og tjenester som skal brukes i rommet. Les mer om det her.
ESA bygger sin egen månelander, Argonaut, som skal frakte forsyninger, utstuyr og eksperimenter til månen. Norsk industri kan by på de kommende kontraktene til Argonaut. Les mer om det her.
Kontakt
Arvid Bertheau Johannessen – Fagsjef, bemannet romfart og utforskning – Norsk Romsenter – 950 38 958