To private landingsfartøyer er på vei til månen
De privateide månelandingsfartøyene Blue Ghost og Resilience ble nylig skutt opp for å forske på månen.
Berit Ellingsen
17. januar 2025
Dagens kommersielle rommarked omfatter ikke bare bæreraketter, oppskytinger, satellitter og andre romfartøy av ulike størrelser. Nå skal også private romfartøy lande på månen.
To av disse ble skutt opp onsdag 15. januar 2025 med en Falcon 9-bærerakett fra SpaceX fra Kennedy Space Center i Florida.
Begge de private landingsfartøyene skal først være i rommet i flere uker, for innkjøring og forskning.
Deretter drar de videre til månen og lander på overflaten, for å gjøre flere vitenskapelige eksperimenter der.
Blue Ghost fra amerikanske Firefly Aerospace
Blue Ghost Mission 1 er utviklet av det amerikanske firmaet Firefly Aerospace, og er en del av NASAs nye måneprogram Artemis, men innenfor det som kalles for Commercial Lunar Payload Services.
Dette programmet er et samarbeid mellom NASA og private selskaper, for blant annet å oppmuntre til teknologisk innovasjon og entreprenørskap av teknologi og løsninger til bruk på månen.
Blue Ghost har med seg 10 ulike vitenskapelige eksperimentersom skal øke kunnskapen om forholdene på månen, og hvordan de kan påvirke bemannete romferder dit.
Blant de 10 nyttelastene ombord er eksperimenter som blant annet skal undersøke jordas magnetfelt for å forske på romværet, hvor mye det sylskarpe støvet som dekker månen sliter på ulike materialer, om elektriske felt kan brukes til å fjerne dette skadelige støvet, teste teknologi som beskytter datamaskiner mot stråling fra rommet, og prøve ut satellittnavigasjon for månen.
Blue Ghost 1 fra det amerikanske firmaet Firefly Aerospace ble skutt opp til månen 15. januar 2025.
Foto: Firefly Aerospace
Skal se solformørkelse på månen
Blue Ghost Mission 1, som også har navnet Ghost Riders In The Sky, skal først bruke 25 dager i bane rundt jorda for testing, kalibrering og forskning.
Deretter går turen til månen, som vil ta fire dager. Her vil Blue Ghost gå inn i bane og være der i 16 dager, for å gjøre mer forskning og forberede landingen.
Selve landingen vil bare ta en time, og skje på den nære siden av månen, på en slette nord for ekvator kalt Mare Crisium.
Her skal Blue Ghost være i cirka 14 dager for å forske i den to uker lange månedagen. Når sola går ned, vil Blue Ghost overvære en solformørkelse av jorda på månen og undersøke hvordan skumringen påvirker støvet på overflaten.
I natten på månen vil det bli helt mørkt. Da vil Blue Ghost vil bare ha strøm nok til cirka fem timers forskning. Hele Blue Ghost Mission 1 vil vare i circa 60 dager.
En fremtidig base på månen vil måtte dyrke mye av sin egen mat.
Ilustrasjon: Solsys Mining
Resilience fra japanske ispace
Det andre private månelandingsfartøyet som ble skutt opp 15. januar var Resilience fra det japanske firmaet ispace.
Resilience har med seg fem eksperimenter. Et av dem skal produsere oksygen og hydrogen fra vann funnet i mineralene på månen, noe som vil være nødvendig for bemannete romferder.
Et annet av eksperimentene ombord skal teste vekst av alger for mat på månen. En bemannet månebase i fremtiden vil også måtte dyrke mye av sin egen mat. Kan alger bli noe av det?
Resilience har dessuten med seg et instrument som skal måle strålingen i rommet på turen fra jorda til månen.
En liten rover på bare fem kilo er også med Resilience. Denne miniroveren, kalt Tenacious, skal ta prøver av overflaten og sende bilder av dem hjem.
ESA utvikler sitt eget månelandingsfartøy for bruk på månen.
Illustrasjon: ESA
Har med seg en liten svensk hytte
Ikke minst har Tenacious med seg en modell av en rød svensk hytte, laget av kunsteren Mikael Genberg.
I likhet med Blue Ghost skal Resilience være i rommet en god stund før den drar til månen. Resilience kommer ikke til å lande der før om cirka fire måneder, etter først å ha vært i bane rundt jorda og deretter i bane rundt månen i flere uker.
Også Resilience skal lande på den siden av månen som hele tiden vender mot jorda, på månens nordlige halvkule og en slette som heter Mare Frigoris.
Til nå har bare ett privat romfartøy klart å lande på månen. Det var Odysseus fra det amerikanske firmaet Intuitive Machines, i februar 2024.
Den europeiske romorganisasjonen ESA utvikler sitt eget månelandingsfartøy, som skal frakte forsyninger til månen.
Flere norske bedrifter og forskere holder også på å utvikle teknologi som skal brukes på månen. Les mer om det her og her.