Ny norsk satellitt for havovervåking
AISSat-4 bygges på rekordtid, og i likhet med de andre nasjonale satellittene til Norge, skal den overvåke skipstrafikk.
Berit Ellingsen
21. februar 2025

I samarbeid med Norsk Romsenter har Kystverket bestilt en ny havovervåkingssatellitt, AISSat-4, som skal bygges og skytes opp så raskt som mulig.
Denne satellitten skal inngå i flåten av nasjonale AIS-satellitter som er med på å sørge for at norske myndigheter er i stand til å overvåke skipstrafikk i norske farvann.
Kystverket har siden 2010 bygget opp Norges evne til havovervåkning. Informasjonen de nå er i stand til å samle, deler de også med andre offentlige myndigheter.
I dag har Kystverket og Norsk Romsenter fem havovervåkingssatellitter: NorSat-1, -2, -3, 4, og NorSat-TD. NorSat-1 og -2 er nå åtte år gamle og ventes å gå ut av drift i løpet av 2025. Det samme gjelder NorSat-TD, som ble skadet i solstormer i 2024, og derfor forventes å gå ut av drift allerede i løpet av 2025.
Dette betyr at antallet satellitter ventes å komme ned i bare 2 i løpet av 2025. Vi må tilbake til 2017 for å finne et så lavt antall satellitter i drift.
NorSat-1 og -2 er nå åtte år gamle og ventes å gå ut av drift i løpet av 2025. Det samme gjelder NorSat-TD, på grunn av økt solaktivitet som gir høyere luftmotstand i jordas atmosfære.
- Samfunnsnytten vi får av å samle AIS informasjon fra satellitt er stor. Det er derfor viktig at vi sørger for å opprettholde denne evnen. AISSat-4 blir et verdifullt tilskudd i en fase der flere av våre operative satellitter nærmer seg slutten av sin forventa levetid, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
AISSat-4 er mindre enn de andre norske satellittene, med en AIS-mottaker som eneste nyttelast.

AISSat-4 er Norges nye nasjonale satellitt for havovervåking.
Illustrasjon: SFL
Nyttelast produsert av norsk industri
- Da vi så at den uvanlig høye solaktiviteten ville sette NorSat-TD ut av spill tidligere enn antatt, snudde vi oss rundt for å anskaffe Kystverket en ny AIS-satellitt, sier Christian Hanssen-Hauglie, administrerende direktør ved Norsk Romsenter.
Anbudskonkurransen fra Norsk Romsenter om å bygge AISSat-4 ble vunnet av canadiske Space Flight Laboratories (SFL), som også har bygget flere av de andre norske nasjonale satellittene.
- Vi har samarbeidet lenge med SFL og føler oss trygge på at utviklingen av AISSat-4 vil gå som planlagt. Det er også viktig at vi ombord på denne nye satellitten benytter en velprøvet AIS-mottaker, som er utviklet og produsert av norsk industri, sier Hauglie-Hanssen.
Eies av Kystverket og styres av Statsat
AISSat-4 skal styres i bane av Statsat, med Norsk Romsenter som koordinator for byggingen og formell operatør av satellitten.
AISSat-4 måler bare 10 x 20 x 30 centimeter og veier litt over 6 kilo. Den er dermed mindre enn både NorSat-1, -2 og -3, og betydelig mindre enn NorSat-TD, som veier 35 kilo.
Nyttelasten ombord på AISSat-4 blir en AIS-mottaker av typen ASR C-50 fra Kongsberg Discovery (tidligere Kongsberg Seatex).
Denne AIS-mottakeren er av samme type som på NorSat-TD, og kan registrere minst 1,5 millioner unike AIS-signaler per døgn, med høy oppløsning også over sterkt trafikkerte farvann.
Signalene fra antikollisjonssystemet AIS (Automatic Identification System) viser et skips posisjon, retning og identitet. Alle skip over 300 bruttotonn er pålagt å ha AIS-sender ombord.

Oversikt over norske nasjonale satellitter.
Illustrasjon: Kystverket
Bygges på rekordtid
AISSat-4 blir den norske satellitten som er bygget på kortest tid.
- Siden vi har utviklet flere liknende satellitter tidligere og vet hvor stor nytte det er å ha denne havovervåkingskapasiten, er AISSat-4 mye mer en hyllevarebestilling enn et forskningsprosjekt, som det den første AISSatellitten var, sier Sivert Bakken, prosjektleder for AISSat-4 ved Norsk Romsenter..
Les mer om de norske nasjonale satellittene her.
Godt etablert infrastruktur for dataene
- Ikke minst er både tjenestene og infrastrukturen som må til for å ta i mot, dele og bruke dataene fra AISSat-4 velutprøvde over flere år, sier Bakken.
Dataene fra den nye satellitten vil leses ned av bakkestasjoner som Kystverket og Norsk Romsenter drifter i Vardø og Tromsø.
- Dataene fra AISSat-4 vil gå via disse bakkestasjonene direkte til Kystverket, slik at de kan bruke informasjonen i sin operative trafikkovervåkning av norskekysten og norske havområder, sier Bakken.
Flere andre etater og organisasjoner, som Blue Justice Ocean Surveillance Programme, benytter også AIS-data for å overvåke maritime områder, og forhindre blant annet ulovlig fiske. Les mer om det her.
Kontakt
Marianne Moen – Kommunikasjonssjef – Norsk Romsenter – 480 63 743
Sivert Bakken – Prosjektleder, AISSat-4 – Norsk Romsenter – 416 14 565